Cim de la Coma del Clot i puig de Torreneules (Núria)

Comencem l’excursió en el Santuari de la Mare de Déu de Núria a 1.960 metres, pugem les escales del telefèric i seguim el camí del Viacrucis en direcció a l’alberg del Pic de l’Àliga (2.122 m). Cal vèncer la temptació de no agafar el telefèric per fer aquest primer tram del camí, però així l’excursió és més complerta. Entrem a l’ample plaça del davant de l’Alberg; per cert, plena de defecacions de vaques, creiem que no seria gaire costos de posar una tanca per evitar aquest inconvenient. Anem cap el pal indicador i seguim el camí del coll del Torreneules. Anem planejant suaument per la coma del Clot, deixem a l’esquerra el camí que mena al Pic de l’Àliga (i que serà pel que tornarem), ara ens acostem al fons del torrent de Fontnegra (2.190 m). Hi ha un pla d’herba, el camí travessa el torrent i cal començar una forta pujada per l’altre vessant, unes poques llaçades i una mica més de pujada i arribarem a l’ample carena (2.400 m). Ara ja dominem la vall de Núria i enfront nostre s’alça, majestuós, el Puigmal i el pic del Segre. Encara que només és l’última setmana del mes d’agost, fa molt de temps que no plou i l’herba ja està tota resseca i sembla que sigui finals d’octubre. A l’altre costat del torrent destaquen unes grans roques blanques, per allà passarem en tornar. Seguim pujant i veiem un isard que va tot sol, ens veu i segueix el camí sense anar-se’n corrents. Uns voltors també ens acompanyen. Ara arribem a un petit promontori que domina la vall de Ribes. El camí planeja una mica i suaument arribem a un ample coll herbat (2.556 m). El coll dels Torreneules el tenim davant nostre i cap allà anem. Travessem per sota el pic de la Coma del Clot i la coma de Llispet, sota nostre veiem el camí dels Enginyers que passa per les Roques de Tot lo Món i va cap a Coma de Vaca. Ara ja hem arribat al coll de Torreneules (2.563 m) i la boira que estava al darrera del Balandrau ara ja ha traspassat ca carena i ve cap a nosaltres; en el coll hi trobem una creu de ferro que recorda a uns muntanyencs morts en aquest indret en el mesos d’hivern. Seguim una mica de corriol i en enfilen per la carena cap el Puig del Torreneules, un grup d’ovelles pastura tranquil·lament. Seguim amunt i en una estona ja arribem al Puig del Torreneules de 2.715 metres. Just abans d’arribar al cim, una parella d’isards ens mira i se’n va avall. En el cim no podem gaudir del panorama, doncs la boira ho tapa tot. Seiem al costat de l’oratori, mengem uns ganyips i tornem cap el coll. Un cop tornats al coll, seguim recte per l’ample llom herbat que mena més suaument cap el cim de la Coma del Clot. La boira queda just sobre la carena, i podem gaudir del panorama vers la vall de Coma de Vaca, el pic de l’Infern i el coll de la Marrana. Un xicot amb un gos son els únics excursionistes que veiem en tot el matí. Una mica més de pujada i ja hem arribat al cim de la Coma del Clot de 2.741 metres. Seiem, ens fem la foto de rigor i baixem cap el collet de Fontnegra (2.663 m), deixem a la dreta el camí que mena al Puig de Fontnegra i flanquegem sota el cim cap a les roques blanques que hem vist al matí. Seguim el llom cobert de prats i en algun lloc de pedruscall i ens arribem al proper cim del Pic de l’Àliga (2.425 m) amb bona vista sobre la vall de Núria. Ara la boira ja tapa completament el cel, anem baixant pel marcat camí, que seguint les ziga-zagues ens retorna a l’Alberg. Pel camí que hem seguit al matí, tornem fins el Santuari de Núria. En total son unes cinc hores de marxa. Hem fet la caminada en Joaquim Vendrell i en Sergi Fornasari.   Agost del 2000