El Puigsacalm, 1.515 m (Ripollès)

Comencem l'excursió voltats del sol i per sobre la boira que cobreix la plana de Vic, som en el coll de Bracons (1.130 metres) que separa el massís del Puigsacalm i la serra de Llancers. Ens calcem les botes i carreguem la motxilla; cal enfilar-se pel pendent rocós i seguir unes fites i un pal metàl·lic (GR 2).
Prenem el marcat corriol que s'endinsa dins el bosc, una mica més enllà hi ha un petit pla, a la dreta surt un sender que mena al puig Tosell. Seguim per l'esquerra. Anem flanquejant pel bosc i veiem les primeres clapes de neu, som a principis de desembre.
Més amunt arribem a la collada de Sant Bartomeu (1.250 m) que és el límit entre Osona i el Ripollès. Aquí cal deixar el marcat camí que planer mena a la font Tornadissa i cal pujar per l'aresta SW del puig Tosell, en un principi és força dret i relliscós per les fulles caigudes, una mica més amunt s'arriba a la carena i fa de més bon pujar. Sortim a un petit coll entre el puig Tosell Xic a la dreta i guanyem el puig Tosell Gros (1.456 m) per uns prats força inclinats.
El vessant sud és molt dret sobre la carretera i el coll de Bracons, que veiem a sota nostre, la serra de Llancers queda al nostre davant, més enllà veiem Cabrera, Aiats i la vall de Joanetes.
Reposem una estona gaudint del panorama.
Ara baixem per la carena nord, passem pel puig de les Civaderes, que en el vessant nord és totalment cobert de neu i cal anar seguint el mateix fil de la carena, una mica més endavant ens aturem a esmorzar.
Ara ja arribem als Rasos de Clivellers (1.454 m), seguim caminant per damunt la dura neu, passem a tocar d'una creu i seguim la pujada fins el Puigsacalm Xic (1.490 m), traiem el nas damunt el cingle per veure els faigs que creixen en aquest vessant.
Seguim amunt i arribem finalment al cim del Puigsacalm a 1.515 metres. Gaudim dels 360º de visió i anem anomenant tots els detalls orogràfics que coneixem, fem un mos i tornem avall.
Ara baixem pels Rasos de Manter i per la nevada font Tornadissa fins el coll de Sant Bartomeu i la collada de Bracons.
Una matinal entretinguda i bonica pel fet de trobar la neu i gràcies al molt bon dia per la bona vista que hem gaudit.
Pilar Blanco i Sergi Fornasari

Un faig abans d'arribar al puig Tosell Xic

La neu a la pujada del Puigsacalm