El Pic Negre d'Envalira (2.816 m)

El Pic Negre d'Envalira és situat entre les estacions d'esquí del Pas de la Casa i Grau Roig, des del Pas sobresurt damunt els altres cims i des de Grau Roig veiem la seva alterosa silueta; sembla força difícil d'ascendir però l'itinerari que seguirem no té cap mena de dificultat.
Deixem el cotxe a l'aparcament de Grau Roig (2.050 m), son les vuit del matí del 29 de novembre de 1996 i fa força fred, el cel és totalment seré i l'aigua dels bassals és glaçada. No hi ha gaire gent, ens calcem les botes i emprenem la pujada per la pista que mena cap el restaurant i el refugi, al costat mateix del primer llac de Pessons (2.300 m).
Anem per la vora esquerra del llac, passem a tocar del refugi, la xemeneia fumeja i surten els primers excursionistes. Seguim el GR-7 en direcció cap a la Portella Blanca d'Andorra. Creuem el rierol que surt del llac i pugem per una canal amb fort desnivell -en aquest indret és força curiosa l'arrelament dels pins en les llosses de granit, aprofitant una petita esquerda van creixent- fins a un petit coll, en el que hi ha el llac que fan servir a Grau Roig per a fer la neu artificial. El voltem i anem al final de l'arrossegador.
Ara cal anar baixant per la pista d'esquí fins que es creua el torrent de Coma Estremera, la pista d'esquí la deixem a l'esquerra i nosaltres ens enfilem amunt cap el circ dels Colells. Anem sempre pujant fent ziga-zagues entre grans blocs de granit, les marques ens orienten en tot moment, la pujada és forta però cada vegada que ens donem la volta podem admirar tot el cercle dels Pessons i els propers cims del Cubil i l'Alt del Griu.
Més amunt entrem en una ample coma herbada, els esparsos blocs de granit en mig de l'herba semblen ovelles de pedra. La pujada és més planera i anem a sortir a un ample coll (2.677 m). Remuntem la carena de l'esquerra i seguint les traces del corriol arribem fins el cim de la Menera (2.774 m). El camí voreja per la part sud la carena, és potser la part més dreta de l'excursió, cal anar amatent i no ensopegar. El pendent és força dret i a sota hi ha els estanys d'Engaït. Baixem una mica i tot seguit arribem a la Portella de Joan Antoni (2.670 m), tallada sobre la mateixa aresta de roca que baixa del Pic Negre.
El GR-7 que seguíem segueix perdent alçada i per la capçalera de la vall de la Llosa va fins la Portella Blanca que veiem al davant nostre. Ara cal seguir la cresta rocallosa del davant nostre, és millor anar una mica per sota de la carena, un parell de bonys i trobem una petita collada sota mateix del cim, la pujada final i ja hi som. Hem arribat a la punta sud (2.816 m), fa força vent i cal abrigar-se. El panorama omple tot l'horitzó, destaca als fons la Pica d'Estats i el Sotllo, perqué son els únics cims que tenen neu, tota la resta de les muntanyes és completament buida del blanc element.
Deixem les motxilles al cim i baixem a la collada que ens separa del pic nord ; aquest cim fa frontera amb França i és uns metres més baix que el sud. Tenim sota nostre el Port d'Envalira, el Pas de la Casa, el Clot de les Abelletes, la vall de la Llosa i la vall de Campquerdós. Més enllà hi ha el pic de Font Negre i el pic de Font Freda. Al fons veiem la retallada carena del Puigpedrós de Lanós i el Coma d'Or (a on vàrem pujar el mes d'agost). Les crestes del Roc Colom i el Peiraforca s'aixequen fins el cim del Puigpedrós. Al fons el Cadí i per darrera seu treu el nas el Pedraforca.
Retornem a cercar les motxilles, fem un mos i retornem pel mateix camí cap a la Portella de Joan Antoni. Ara cal seguir les marques del GR7-2A, anem creuant el tarteram, el camí aprofita els millors passos i anem perdent alçada. Passem a tocar d'un petit estanyol d'aigues transparents voltat de grans rocs i nerets. Tot seguit anem a sortir al final d'un arrossegador, aquí deixem el GR que s'en va cap el Port d'Envalira. Cal seguir una pista d'esquí que va en direcció esquerra i de seguida veiem les instal.lacions de Grau Roig. Aquesta baixada s'ens fa força llarga, perquè no és al mateix fer-la amb els esquis als peus que caminant.
Finalment arribem al pàrking a les tres de la tarda. Ara cercarem un lloc per dinar i reposar una mica. L'excursió ens ha agradat força pel recorregut variat que ofereix i pels amplis panorames que hem vist.
Excursió feta per : Pilar Blanco i Sergi Fornasari.