El Matagalls (1.699 m), Montseny

Albirem enmig les boires que cobreixen la plana de Vic el llunyà Pirineu, som al cim del Matagalls (1.699 m), si fem un gir de 360º tenim al nostre abast un mapa real de la geografia de Catalunya: pobles, viles, ciutats, rius, valls, turons, muntanyes i cingleres, boscos i erms, ho dominem tot a vol d'ocell.
No comença l'excursió al cim, de segur que ja ho heu endevinat. Sortim de Barcelona a les set, per la N-152 i a l'arribar a Mollet fem una marrada per que fan obres a la carretera i els indicadors no aclareixen la direcció. Sense més contratemps deixem enrera Granollers, la Garriga i més amunt el Brull.
Un cop a Coll Formic (1.145 m) ens calcem les Xiruques que avui estrenem els tres companys, pujem el marge abrupte de la carretera i prenem el camí. Deixem una creu metálica a l'esquerra i anem cap a la font de Sant Andreu, d'on raja abundosa i fresca aigua. Pista enllà, trobem l'alzina de Sant Andreu de la Castanya de considerables dimensions (una de les més grans del Montseny). Per la part posterior de la casa (1.215.m) -que és la masia habitada a més altura del Montseny- seguim la pista i una mica més amunt la deixem per agafar un camí força dret i molt erosionat, que puja cap el Pla de la Barraca (1.370 m). Un ample coll de verd intens sota mateix del Turó Gros, que ara tenim que remuntar.
A l'esquerra deixem una font i el característic forat que en altre temps fou un pou de glaç, emprenem la forta pujada i en arribar a dalt (1.546 m) decidim que ja és hora d'esmorzar, doncs cal recuperar forces. Ara pujen altres persones cap el cim. Adeu! Bona excursió!
Tot just abans d'arribar al Coll dels Llops (1.569 m) trepitjem la neu. Tot el vessant de la font Freda i la font de la Rosa és cobert pel blanc mantell. Gaudim del encis del paisatge, i al mateix temps ja ens trobeu llençant-nos boles de neu. L'última pujada i ja hem arribat a la Creu del Matagalls, el punt culminant. El Turó de l'Home, les Agudes, tot queda al nostre abast, no ens cansem de dominar les afraus del vessant que senyoreja sobre Viladrau. La Creu és al cim des de molts anys enrere, per què, segons documents del s. XVII, ja hi havia una creu l'any 1614. Hi ha pessebres al seu voltant, dels passats Nadals.
De baixada prenem el camí que ens du a la font dels Cims i a la font del Matagalls, aprofitem la neu per deixar-nos lliscar avall, però com el sol l'escalfa ja és molt tova. (neu primavera, dolenta per l'esquí). A la font fem un petit mos i apaigavem la set amb la bona aigua que raja del metàlic broc. Al coll Saprunera (1.396 m) veiem baixar dos xicots amb "mountain-bike" que van llençats. Al cap de poc creuem a gual el torrent de Rentadors i voltant el turó d'en Bessa sortim al corriol que dreturerament ens fa perdre alçada fins Coll Formic.
Per celebrar que en Manel i en Juanjo han fet el seu primer cim, dinem al restaurant que hi ha en el coll. Com encara és d'hora no hi ha gaire gent i serveixen el dinar deseguida. Prenem una ampolla de cava i brindem per què el camí que hem decidit seguir tingui una bona continuació, i que molts cims i pics coneguin les nostres passes.
La tornada a casa la fem sense contratemps, ja és conegut que si surts dissabte no trobes les cues dels diumenges a la carretera.
Juanjo Perera, Manuel Carmona i Sergi Fornasari

La creu del cim del Matagalls

La creu del cim del Matagalls, Josep Mª, Montse i Sergi

El bosc de faigs sota el Matagalls