LLUÇANÈS PR C-44  (Osona)

L’excursió d’aquest dia seguirà el PR C-44, començant a Prats de Lluçanès (700 metres d’altitud). Sortirem per la carretera de Navàs i abans d’iniciar una llarga recta, agafarem el camí de la dreta, que en lleugera pujada i passant pel costat de la Caseta ens durà a

15’      Sant Sebastià (730 m), capella del segle XVII que és un magnífic mirador de l’altiplà del Lluçanès.

20’      Sant Andreu de Llanars (690 m), antiga parròquia citada l’any 1034; l’actual edifici, del segle XII, és una petita joia romànica en la que destaca una torre-campanar aixecada sobre la façana de ponent. Retrocedirem uns metres pel mateix camí i el seguirem per vorejar la masia de la Vila i abans la font. Pel costat d’un dipòsit i després seguint un filat i més tard per dins del bosc, ens aproparem a la masia de

25’      Teulats (700 m). El camí segueix, més o menys, la carena del Serrat dels Morts.

15’      Les Canals, altre masia.

15’      La Serra de Degollats (720 m). Gran masia, amb teulada a quatre vents i amb garites en els angles. A la guerra de Successió, pels voltants de la casa, la gent de la comarca, va derrotar a les tropes de Felip V.

Baixarem entre rocs i alzines, després per les basses de la Serra i més enllà el camí ofereix bona vista sobre la vall del Merlès i el Berguedà.

25’       Carretera a Navàs que traspassarem i pel camí ramader fins a

5’         Costa de la Cavalleria (660 m). Altre masia i també de noms sonors, passarem pel costat del petit pantà de la Costa.

20’      Font d’en Pere Costa, en una fosca balma i oblidada fins fa molt poc temps. El camí puja per dins el bosc fins a la casa de

10’      la Biscola ( 660 m) situada en un pla.

5’         Font de la Biscola, al mig del rec que travessarem. Vorejarem per l’esquerra el camps dels Timons i el corriols ens durà a un altre camp i al fons és veu Prats i més a prop  el Soler de n’Hug.

Planejant i després baixant a la vista de la masia de Galobardes, arribarem al

35’      Molí de Galobardes (620 m), en el torrent del Soler, pujant per la vora es troba

15’      Santa Eulàlia de Pardines (670 m), parròquia, en un edifici del segle XVIII, successor del que ja és citava l’any 915. El camí, paral·lel a la carretera, ens aproparà al

25’      Quer (710 m). Una gran masia que té en un dels costats la torre rodona de l’antic castell esmentat l’any 1056, propietat dels senyors de Lluçà, i al peu, la capella de Santa Llúcia del Quer.

Havent traspassat la carretera entrarem a Prats per les

15’      Tres Fonts, antics safareigs del poble. Pel carrer Josep Cirera i la plaça Vella (a prop, a mà dreta hi ha la capella de la Mare de Déu de la Bona Sort (romànica), que l’any 1555, ocupà l’edifici de la vella parròquia de Sant Vicenç), el carrer Major, el carrer d’Orient i unes escales, acabarem al costat del

5’            monument a la Trencadansa (700 m)

TOTAL: 4 hores i 10 minuts.