Monestir de Montserrat - Sant Jeroni (Bages)

Per emprendre aquesta excursió circular, cal deixar el cotxe al pàrking de Montserrat. Des de la Plaça del Monestir de Montserrat (720 m) passem per la porta de l'hostal Abat Cisneros, seguim pel carrer i prenem el camí de Sant Jeroni. Comencem la pujada pel torrent de Santa Maria, travessem el torrent per un pont de fusta i arribem a un estret entre roques, és el Pas dels Francesos (840 m), una mica més amunt deixem a la dreta el GR 4 que va cap a Trinitats. Segui pujant els nombrosos graons, sobre nostre destaquen les agulles de la Prenyada i la Panxa del Bisbe. Baixem lleugerament i travessem el Pla dels Ocells (915 m) i una mica més amunt el Pla dels Escurçons (940 m). Ara seguim pel llit del torrent de Santa Maria, una clariana que son les Basses de Sant Antoni i tot seguit trobem, per l'esquerra el camí que prové de Sant Joan i que farem de tornada. Seguim cap a la dreta i trobem l'ermita de Sant Jeroni (1.140 m) amb uns xiprers i un petit porxo. El camí segueix cap a l'esquerra, però cal anar a veure l'inici de la canal de Sant Jeroni i la canal del Pou de Glaç.

Tornem a l'ermita, el camí planeja i més amunt és encimentat, passem a tocar de les runes de l'antic restaurant, trobem un monòlit dedicat a Verdaguer, seguim pujant per les escaletes que amb l'ajut d'una barana de cable ens fan guanyar el cim de Sant Jeroni a 1.236 metres. El dia acompanya per poder veure totes les muntanyes que la taula d'orientació ens indica. Fins i tot veiem l'Aneto...però Mallorca no.

Comencem a baixar pel mateix camí, tornem a l'ermita de Sant Jeroni, seguim avall i ara deixem a l'esquerra el trencall pel que hem pujat. Seguim l'ample i còmode camí cap a la carena de la serra de les Paparres (1.025 m) amb un mirador del vessant de llevant de la serra molt espectacular. Ara passem pel peu de la Gorra Frígia i la Gorra Marinera (990 m), seguim pel camí i ens trobem amb l'estació superior del funicular de Sant Joan (970 m). Deixem a la dreta el camí que va cap a l'ermita de Sant Joan, seguim pel camí i després d'uns revolts en baixada arribem al Pla de Sant Miquel, bassa d'aigua en un clot i veiem l'ermita de Sant Miquel a l'esquerra del camí. Una mica més avall hi ha a la dreta el corriol vers la Creu de Sant Miquel, bon mirador damunt el Llobregat. Creuem la Porta de Sant Miquel, el terreny d'acampada i ja tornem a ser al Monestir de Montserrat.

En total cal preveure unes quatre hores en total, per les nombroses aturades per gaudir del paisatge i l'entorn tant característic de Montserrat.