Canal de la Grevolosa (Osona)

Començarem l'excursió al pont de les Perxes (850 metres d'altitud) que rep el nom de la casa propera, creua el torrent de la Foradada o riera de Sant Julia i l'aprofitava l'antic camí ral de Vic a Olot.
Passant per devant de la casa del Collell, la casa del Puig enlairada a l'esquerra, i el molí de la Masallera (870 m), trobarem la font de Cabrera i després de la Masallera i el Prat arribarem a
50' Sant Julià de Cabrera (935 m), parròquia al peu dels cingles de Cabrera, centre de la comarca natural del Cabrerès, que segons J. Pla és una de les mes belles. Conreus, porcs, prats i boscos de roures i faigs formen el decorat que ens acompanyarà al llarg de l'excursió. L'església, romànica del segle XI, conserva només d'aquell temps una absidiola i l'absis central retocat, el demés fou reconstruit després dels terratremols de l'any 1427.
Seguim pel costat de Cal Vidrier i pugem al
15' Collet de Sant Julià (960 m), obert a la serra de Feu, per on passava un camí ramader. Entrem a la comarca del riu Forners afluent del Ges. Succesivament passarem un clap de faigs, el pla de les Lloses, enlairat, la gran masia de Campamar a l'esquerra, i deixarem el terme de l'Esquirol per entrar al de Sant Pere de Torelló.
Els primers termes son semblants, però des del collet ens domina l'airós Puig Tossell i la Serra de Llancers (amb Cabrera formen la serra Transversal).
Traspassem el torrent de Cantinell i el riu Forners, arribant al
50' Güell (820 m). Pujarem entre grans roures i nogueres, cap
10' al collet de la Cometa i després per la
30' Canal de la Grevolosa, amb faigs de 40 metres d'alçada (es pot seguir pujant fins la font i el collet de la Grevolosa a 1.140 m, en uns 20 minuts.
A prop hi ha la capella de Sant Nazari (940 m) construida l'any 1382, te estructura de masia amb espadanya i decoració diriem barroca rural. Al costat hi ha una font i està voltada de grans roures, alguns de més de 2 metres de diàmetre i boixos de mides inusitades.
El camí baixa a trobar el Forners prop de la casa del Banquet i el segueix fins
40' Can Pigallem, masia ara restaurant. Tenim ja a tocar
10' el veinat de Dalt de la Vola (800 metres) i la carretera.

TOTAL: 3 hores i 45 minuts.