El Gra de Fajol (2.708 m), Ripollès

Des de la Jaça de Morenç (2.150 metres d'altitud), a on des de l'any 1975 hi ha instal·lada l'estació d'esquí de Vallter 2000, pujarem pel costat del Puig dels Lladres cap a les fonts del Ter.
50' Ull de Ter (2.400 m) ara agençades, fent-les més visible, però potser massa artificials. A prop, a l'esquerra deixarem les runes consolidades del Xalet Vell (2.391 m), construït l'any 1909. Revoltant el circ i buscant el GR 11, amb la visió corprenent del Gra de Fajol al davant, pujarem al
20' Coll de la Marrana (2.510 m), obert sobre la Coma del Freser. Buscant per la dreta el millor pas, ascendirem al cim del
35' Gra de Fajol (2.708 m) amb belles panoràmiques d'alta muntanya. Baixant per la carena sud occidental arribarem a la
45' Collada de la Coma de l'Orri (2.485 m). La vall de la Coma de l'Orri resta tancada a l'esquerra per la cresta del Gra de Fajol. Seguint aigües avall i passant per la Jaça de Dalt, del Mig i dels Marrans, baixarem a la vall de Carlat o Querlat amb el riu Ter, vorejant en el tram final la baga de Caràs, un dels millors boscos del Pirineu Oriental, fins arribar als
150' Plans de la Molina (1.600 m) i la carretera.

TOTAL: 5 hores

Variant: Des de la collada de la Coma de l'Orri, es pot baixar, tornant enrera, pel GR 11 i passant pel refugi d'Ull de Ter (CEC) a 2.220 m i sortir a la carretera. El camí és més amable i més curt, per què s'estalvia el pedregam de la part alta del torrent de la Coma de l'Orri.

Petjades i Rodes, UEC de Sants (Barcelona), 28 de juny de 1998, Joan Reig

Tota la colla de la UEC al cim del Gra de Fajol

L'Eliseu Peidró i jo en el cim

Refugi d'Ulldeter (CEC)

La colla sota un enorme pi negre mort