TERRA ALTA, Gandesa, PR-C 98

Començarem l'excursió a la ciutat de Gandesa (370 metres d'altitud) que rebé el títol de ciutat per haver resistit set setges del General Cabrera durant les Carlinades (Cabrera va poder entrar a Gandesa quant els seus habitants fugiren a Mequinensa). Admirarem la portalada romànica de l'església i els porxos de la plaça i sortirem per la carretera comarcal, en direcció oest; una pista passant per la Creu Trencada i aconseguirem la carretera nacional; per lo Grau arribarem al
60' Coll del Moro (480 m), amb les runes d'un poblat començat a edificar en el segle IX abans de Crist, en el moment de les primeres manifestacions "urbanes" en el nostre país, s'hi han trobat restes de les formes de vida antigues, que per influencies fenícies i cartagineses (també n'hi ha de nostres) evolucionaren cap a la cultura ibèrica. Aquí trobarem el PR-C 98 que seguirem durant la resta de la jornada.
Una mica més de carretera i començarem a baixar. Passat el Mas de Magrinyà (400 metres) traspassarem la carretera comarcal i seguirem per terreny planer, pel costat del Mas del Cosmet. Més endavant, la vista a la dreta abrasa les muntanyes d'Horta de Sant Joan, les Roques d'en Benet, el Montsagre d'Horta, la muntanya de Paüls i al davant les Agulles de Bot.
110' El camí planeja i revolta el poble de Bot (280 m), passant per l'estació de l'extingit tren de la Val de Zafan.
15' Baixem fins el riu de la Canaleta (230 m) que aigües amunt és converteix en un "cañón". Al poc tenim a l'esquerra la capella de
10' Sant Josep (280 m) de visita recomanada pel seu panorama. Iniciem la pujada al
60' Coll de Bot (460 m), a l'esquerra la Rocamala, la Falconera, la Moleta, lo Birlot, la Muntanya de Santa Bàrbara (749 m), a la dreta per la Mola de Buscarrons (de 605 m) la carretera segueix pel Tossal d'Engrilló (de 1.072 m), la Punta de l'Aigua (1.091 m) i l'Espina (1.181 m) cap a Caro (1.442 m). Una última baixada ens durà a
30' Prat de Comte (355 m)

TOTAL: 4 hores i 45 minuts

Petjades i Rodes, UEC de Sants (Barcelona), 30 de gener del 2000, Joan Reig

Portalada de l'església romànica  de Gandesa