Pics de Clarabide, 3.020 - 3.012 - 3.008 m

Sortim de Benás (Benasc) havent dinat i un cop passat el Puen de San Chaime prenem la curta pista de la Ball d'Estós fins arribar al petit aparcament on deixem el cotxe. Carreguem les motxilles i amunt. A la dreta hi ha unes escales enmig de la vegetació que menen a la pista, girem a l'esquerra. Creuem per sobre el petit embasament d'Estós, la palanca de l'Aiguacari i la cabana de Santa Ana (1.580 m). Seguim la pista i deixem a l'esquerra el trencall que mena a la vall de Batisielles i a la dreta el camí del Perdiguero. Més amunt veiem les boniques Gorgues Galantes (1.700 m), més enllà arribem a l'ample Plleta d'en Tormo, al costat de la cabana del mateix nom s'acaba la pista i comença el sender que seguint les marques del GR-11 i passant per les Marradetes d'en Cantal, i la Plleta d'en Cantal ens deixa, després d'una forta pujada al refugi d'Estós (1.890 m).
Hi ha força gent i ens prenem un refresc a la terrassa gaudint del panorama abans d'anar a sopar.
Ens llevem i esmorzem en el refugi, el dia és molt bo. Cal seguir el senderó per darrera del WC i seguir cap a la petita central elèctrica del refugi. Creuem el torrent d'O i anem amunt seguint les traces i les fites. La pujada és forta, cap els 2.200 metres s'arriba a uns prats, el camí va guanyant alçada per l'herba i per les roques polides fins a trobar l'Ibón d'O a 2.628 m., sota hem deixat un altre petit estanyol. Al nostre davant veiem el Port d'O i l'impressionant paret vertical del Sellam de la Baca (Seilh dera Baque).
Per l'esquerra del llac, cal anar en direcció al Port de Gias, és un terreny força descompost, la pujada s'incrementa i els últims 100 metres fan suar de valent.
Finalment arribem al Port a 2.911 metres, en el vessant francès veiem el llac de Cllarabida i Pouchergues, que encara estan glaçats i estem a finals de juliol.
Ara seguim per la cresta i arribem al primer pic de Clarabide a 3.008 metres, baixem a un petit coll i remuntem fins al segon pic de Clarabide a 3.020 metres, Tornem a baixar per una cresta una mica més descomposta i arribem a l'últim pic de Clarabide de 3.012 metres.
El panorama recompensa la pujada, tot el Pirineu Central és al nostre abast, amb una superba visió de la Tuca de Llardana o Pocets.
Fem un mos dalt del cim i emprenem el camí de retorn cap el refugi. Ara cal seguir avall i tornar fins els cotxes, la xafogor de la tarda és fa notar i la baixada per la pista és molt llarga. Quadre resum de tota l'informació obtingudaa les guies, com es pot veure, és molt variada i diferent en temps i alçades dels cims.