Pic de Casamanya (2.740 m)

El coll d’Ordino a 1.980 metres d’altitud és un gran pla herbat, voltat de bosc. El creuen la carretera d’Ordino a Canillo i el GR 11, que puja d’Encamp i baixa a Ordino. Una part està moblada amb taules i bancs, i aprofitant que és un gran mirador hi ha també una taula d’orientació. Pel sud, es pot pujar fàcilment al Bony de les Neres.

Nosaltres seguirem el camí marcat, cap el nord, per la serra de Casamanya que va resseguint, més o menys la carena. Pendent suau.

20’        Collada de les Vaques (2.105 m), a la dreta hi ha l’ample coma d’Urina.

45’   En un collet deixem els darrers arbres i entrem de ple en les pastures.

20’   Unes roques a la carena fan que el camí marradeixi, per l’esquerra, passant els Llosers de Naudí (2.300 m).

40’        Trobem un planell, traspassat per molts corriols fets pel bestiar. Passem un petit coll, el pendent s’accentua i el camí fa uns revolts per guanyar alçada.

45’   Pic Sud de Casamanya (2.740 metres), rocallós (calcàries devoniques). El nom li pot venir de la Cova Casamanya (Casa Gran) situada al sud oest. De totes maneres una llegenda parla d’una cova que des del cim baixava a la Canya dels Moros, un altre boca propera al poble d’Arans, 1.400 metres més avall.

La carena, més afuada, segueix cap el Casamanya Nord (2.741 m), que podem aconseguir en 15’ més, el Pic de l’Estany i el Pic de la Serrera, ja sobre la frontera amb França.

Per la seva posició en el centre del Principat d’Andorra, el Casamanya és segurament el millor mirador de les Valls.

Tornarem, pel mateix camí i aproximadament, en el mateix temps.

150’ Coll d’Ordino (1.980 m)